Programm


BUDAFOKI/7 - PÄRT // MOZART // SOSZTAKOVICS // KAIV - INGYENES ONLINE KONCERT

BUDAFOKI/7 - PÄRT // MOZART // SOSZTAKOVICS // KAIV - INGYENES ONLINE KONCERT

Arvo Pärt: Fratres
Mozart: Sinfonia concertante K. 297b
Sosztakovics: IX. szimfónia

Vezényel: Lilyan Kaiv

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: 2021. Mai 21. Freitag, 19:00

Arvo Pärt észt zeneszerző Fratres (Fivérek) c. alkotása 1977-ben született. A három részes mű eredetileg fix hangszerelés nélkül íródott meg, nem kötődött meghatározott hangszerekhez, és így különböző hangszereken lehetett előadni. Ez a technika használatos volt a középkori és a reneszánsz zenében is, melyeket Part tanulmányozott, mielőtt megszületett a fejében az ún. tintinnambuli stílus, mely szinte már a védjegyévé vált. Ez a zeneszerzői stílus a nyugati zene tonális hagyományaiból ered, és a hármashangzatok lehetőségeinek maximális kihasználására épül. Maga a tintinnabuli szó a harangok zúgását, felhangdús hangzását idézi, s ez a hangi világ és zeneszerzői technika az, amelynek köszönhetően Pärt zenéje egyedülálló módon képes egyszerre statikussá és folyamatosan áradóvá válni. Később több nagyon különböző hangeszváltozatban is megjelentette művét. A mai estén a vonószenekarra és ütőshangszerekre íródott változat hangzik el, melyet 1983-ban komponált. A Fratres a maga szertartásos ütőhangszer effektusokkal tagolt, nyugtalan mozgalmasságot és meditatív békét váltogató variációs folyamatával a zeneszerző szerint azt illusztrálja, „ahogyan a jelen közvetlensége és az örökkévalóság küzd bennünk egymással”.

Pärt darabját a mai hangversenyre az est észt karmestere, Lilyan Kaiv választotta, aki a Dohnányi Akadémia 2019-es karmesterkurzusán olyan kiemelkedő teljesítményt nyújtott, mellyes a zenekar és Hollerung Gábor, a mesterkurzus vezetőjének elismerését egyaránt kivívta. 

Az Esz-dúr sinfonia concertante eredetileg fuvolára, oboára, kürtre és fagottra íródott Mozart négy hangszervirtuóz barátja számára 1778-ban, Párizsban. A művészeket a szerző még Mannheimban ismerte meg, s úgy tervezte, új darabját a párizsi Concerts Spirituels egyik rendezvényén mutatják majd be. A bemutató azonban elmaradt, sőt, a kéziratnak is nyoma veszett. Mozart ugyan néhány hónappal később egy levélben kifejezte szándékát, miszerint újból lekottázná a kompozíciót, erre mégsem került sor. Azt sem tudjuk, ki készítette a mű ma ismert formáját, az oboára, klarinétra, kürtre és fagottra írt változatot. Mai esténken zenekarunk négy kitűnő tagja mutatkozik be a szóló szerepekben.

Sosztakovics 1944 végén már tervbe vette a Hetedik és Nyolcadik szimfóniájával megkezdett sort lezárandó Kilencedik szimfónia megírását. Terveiben egy monumentális, Beethoven Kilencedikjéhez hasonló apparátusú előadógárdát álmodott meg. Végül korábbi próbálkozásait félretéve, 1945. augusztus 5. és 30. között megírta a Kilencediket, amelynek november 3-i, leningrádi bemutatója aztán a szovjet zeneélet talán legnagyobb botrányába fulladt. A várt monumentális kórusszimfónia helyett egy könnyed hangvételű, szinte egyetlen nagy scherzónak tűnő “sinfonietta” szólalt meg a pódiumon, amely Beethoven hősi pátoszának felidézése helyett mintha Haydn tréfásan szókimondó egyszerűségét választotta volna példaképül: az egyszerű tematika, a világos, viszonylag kis apparátusra szánt hangszerelés, az expozíció archaizáló megismétlése mind-mind szinte parodisztikus szándékot sejtettek – a művet pedig már csak azért is nehéz lett volna a “háborús szimfónia-triász” betetőzésének tekinteni, mert öt tételének együttes hossza sem érte el a Hetedik vagy a Nyolcadik szimfónia akár csak nyitótételeinek méreteit. A szovjet kritikusok fenntartásait azonban az idő és az előadóművészek hamarosan megcáfolták: a háború emlékének elhalványodtával a Kilencediket immár sokkal több karmester tűzte műsorára, mint a súlyosan programatikus Hetediket és Nyolcadikat.

Unser Angebot


Szekeres Adrien és László Boldizsár szimfonikus dal-estje

Évről évre az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is több száz kórusénekes gyűlik össze, hogy több hónapos felkészülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltassák meg Hollerung Gábor vezetésével. A kezdeményezést az éneklés iránti szenvedély vezérli, amely olyan fontos szerepet tölt be az amatőr kórusok életében, hogy még a pandémia alatt is meg tudott valósulni. Idén Händel Izrael Egyiptomban című nagyszabású oratóriuma kerül terítékre.

Angebote


A Budafoki Dohnányi Zenekar jótékonysági koncertet ad a közel 30 éve működő Tüdőgyógyászatért Alapítvány javára, amely az Országos Korányi Pulmonológiai…

MŰSOR: Fekete Gyula: Cupido-symphony Nino Rota:  Rómeó és Júlia - részletek Csajkovszkij: Rómeó és Júlia nyitányfantázia Prokofjev:  Rómeó és Júlia…

Fellegi Anna - ének Budapesti Akadémiai Kórustrásaság (karigazgató: Balassa Ildikó) ARLtistic Dance Company (koreográfus: Albert Réka Lilla) Budafoki Dohnányi Zenekar…

Achtung! Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs läuft in Kürze ab!
geschätzte Zeit:
00:00

Posten im Warenkorb

insgesamt:


Die Zeitbegrenzung des Kaufvorgangs ist abgelaufen! Bitte stellen Sie Ihren Warenkorb erneut zusammen!